Gdzie jest moja czapeczka? Autor: Jon Klassen

Kochani, stęskniliście się za Panem Czytanką? Bo my - tak! Uwierzcie, ten tajemniczy Pan zna się na rzeczy. Oto pełna humoru recenzja książeczki wydawnictwa Dwie Siostry "Gdzie jest moja czapeczka?" autorstwa Jon'a Klassen'a. 


Gdy byłem mały, bardzo lubiłem wierszyk mistrza Tuwima pt. Pan Hilary; o czym traktuje ten humorystyczny utwór pisać nie trzeba bo wszyscy dorośli doskonale go pamiętają. Pierwszoplanowa postać kolejnego "masterpisa" wydawnictwa pewnych sióstr pt. „Gdzie jest moja czapeczka?” kojarzy mi się mi się z Panem Hilarym.


Główny bohater tej książki to duży miś o bardzo małym rozumku, który szuka swojej ukochanej czerwonej czapeczki. Niedźwiedź przemierzając swój ekosystem napotyka różne zwierzęta i bardzo grzecznie pyta czy ktoś nie widział jego ukochanej czerwonej czapeczki. Niestety nikt nie potrafi mu pomóc. 



Po przepytaniu wszystkich napotkanych zwierzątek załamany miś leżąc na łące oddaje się ponurym myślą o tym jak teraz żyć bez ukochanej czapeczki gdy nagle doznaje olśnienia i …Nie mogę zdradzić co następuje później by nie odbierać przyjemności czytelnikom ale kolejne wydarzenia są równie dramatyczne jak i zabawne. 



Dawno już nie czytałem książki dla najmłodszych, która tak bardzo rozśmiesza dorosłych. Na pewno nie jest to kolejna grzeczna pozycja o przygodach leśnych zwierzątek lecz pełna czarnego humoru historia o kradzieży kłamstwie i karze. Rodziców pragnę uspokoić , że nic w książce nie jest powiedziane dosłownie i tylko od nich zależy czy zdawkowo wyjaśnimy naszym pociechom co się stało czy potraktujemy historię jako punkt wyjścia na tematy związane z moralnością. 


Co do ilustracji Jona Klassena to są one tak samo dobre jak tekst. Stonowane kolory, niezaśmiecone tło i bardzo sugestywnie narysowane spojrzenia bohaterów sprawiają, że „ Gdzie jest moja czapeczka?” wskoczyła w moim prywatnym rankingu na bardzo wysoką pozycję.
 

P.S Pozostając w klimatach dotyczących nakryć głowy chciałbym podzielić się informacją, że w listopadzie ma zostać wydana kolejna książka Jona Klassena pt. "This Is Not My Hat".

Wasz Pan Czytanka.
zdjęcia: Paulina Kania